Wednesday, March 9, 2011

Panduan Untuk Mengred Wang Kertas (banknotes)

--> UNCIRCULATED (UNC)- Keadaan wang kertas ini adalah amat sempurna tanpa ad kesan pengendalian. Wang kertas ini bersih tanpa kepudaran warnanya dan berkilau dengan kilaun asalnya. Penjurunya masih tajam dan tidak membulat mahupun membengkok.


--> ABOUT UNCIRCULATED (AU)- Keadaan wang kertas yang hampir sempurna dengan kehadiran kecil tanda-tanda pengendalian. Mungkin ad satu kesan lipatan halus pada satu bahagian muka wang kertas ini. Mungkin terdapat kesan pengendalian (pengiraan) tanpa lipatan yang kasar sehingga memecahkan permukaan wang kertas ini. Semua penjuru tidak berbentuk bulat. Wang kertas ini juga perlu bersih dadi kekotoran dan masih kekal dengan kilauan asalnya.
(contoh kesan lipatan halus hasil dari pengiraan di dalam bulatan dari gambar contoh diatas)


EXTREMLY FINE (EF)- Merujuk kepada keadaan wang kertas yang menarik dengan kesan2 pengendalian. Maybe mengandungi maksimun tiga lipatan halus atau satu lipatan kasar. Wang kertas ini masih bersih dan berkilau. Penjuru wang ini mungkin kelihatan sedikit membulat.
(contoh di dalam bulatan satu lipatan kasar/keras ditengah wang kertas tersebut)


--> VERY FINE (VF)- Wang kertas yang masih menarik dengan kesan-kesan pengendalian san pengedaran yang lebih banyak. Mungkin terdapat beberapa kesan lipatan yang melintang atau menegak. Mungkin mengandungi sedikit kesan kotor dan kepudaran warnanya. Tiada kesan koyak dan penjuru tidak tajam tetapi bukan bulat sepenuhnya.
(dapat dilihat kesan pengedaran yang agak bnyak sehingga terdapat kekotoran di dalam bulatan di atas)

--> FINE (F)- Terdapat kesan pengendalian dan pengedaran yang lebih menonjol dengan banyak kesan lipatan dan kekotoran yang tidak melampau. Kertas terasa lembik dan mungkin terdapat kesan koyakan yang kecil di sempadan rekacorak tetapi bukan lubang ditengah wang kertas itu. Warnanya terang tetapi kilauanya sudah hilang. Penjuru mungkin kelihatan bulat.
(terdapat kesan kendalian dan lipatan yang ketara dan kasar pada wang kertas contoh diatas)


Mcam biase ada seulas pantun dsini-->
Itik relaks diatas pagar,
Ayam melepak ddalam reban,
Patik budak masih blajar,
Kalau trsilap tlg btulkan..
SEKIAN TRIMAKASEHH!!!

No comments:

Post a Comment